KORONAWIRUS a turystyka

Wykupiony wyjazd a KORONAWIRUS? Jak odzyskać pieniądze w dobie pandemii wirusa SARS-CoV-2?
Temat ten obecnie nurtuje w szczególności narciarzy i snowboardzistów, którzy upodobali sobie marzec i kwiecień na wyjazdy w góry.
Problem ten dotyczy także i organizatorów wyjazdów. Co zrobić, aby nie popaść w długi, gdy jesteśmy firmą z branży turystycznej? Jak zachować się w kontakcie z klientem? Jakie prawa mają obie strony umowy?
Podróżny może odstąpić od umowy dotyczącej wyjazdu zorganizowanego. W takim przypadku nie musi płacić za odstąpienie oraz zachowuje możliwość żądania zwrotu poniesionych wpłat. Nie przysługuje mu jednak dodatkowe odszkodowanie lub zadośćuczynienia
Nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności to słowa klucze w kontakcie z biurem turystycznym.
Wystąpienie nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie umożliwia nam zrezygnowanie z podróży w dowolnym czasie bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Prawo takie daje nam art. 47 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Czy pandemia zalicza się do pojęcia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności?
Stan pandemii choroby COVID-19, ogłoszony przez uprawnione organy na określonym terenie pozwala uznać, że mamy do czynienia z nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami, stanowiącymi podstawę rezygnacji przez podróżnego z imprezy na podstawie art. 47 ust. 4 ustawy.
Miejsce docelowe lub jego najbliższe sąsiedztwo – co należy przez to rozumieć?
Miejsce docelowego wypoczynku to nie tylko sama miejscowość, w której mamy przebywać, ale także region. W przypadku, gdy mieliśmy zarezerwowany wyjazd autokarowy miejsce takie może rozciągać się także na regiony, przez które odbywa się transport.
Pamiętajmy, że jeśli w innym rejonie kraju występują nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności, ale nie dotyczą one akurat najbliższego otoczenia naszej destynacji, nie mamy podstaw do skorzystania z regulacji art. 47 ust. 4 ustawy.
WAŻNE:
Istotne jest, aby w kontakcie z biurem powołać się właśnie na nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności występujące na danym terenie. W przeciwnym razie podmiot może odmówić nam tego prawa.
Czy można odwołać wyjazd zaplanowany na lato?
Celem regulacji z art. 47 ust. 4 ustawy, jest pomoc w nagłych przypadkach, gdy turysta w niedalekiej przyszłości ma zaplanowany wyjazd i nie może skorzystać z prawa do odstąpienia od imprezy zawartego w umowie. Zatem w przypadku planowanego wyjazdu letniego, jego odwołanie powinno nastąpić na zasadach wynikających z umowy.
Co, gdy sami organizowaliśmy wycieczkę?
Prawo do odstąpienia określone w art. 47 ust. 4 ustawy nie dotyczy rezerwacji samych noclegów czy też środków transportu. W takich przypadkach z reguły zastosowania mają konkretne zapisy umów, dające prawo do odstąpienia od umowy w przypadku, gdy występują okoliczności niezależne od obu stron umowy.
Pamiętajmy, że prawo do odstąpienia od umowy na podstawie art. 47 ust. 4 ustawy mają tylko konsumenci. Przedsiębiorcy muszą zastosować się do postanowień umownych.
Jak w tych trudnych czasach mają postąpić organizatorzy wyjazdów, w przypadku, gdy turysta odstąpi od umowy w związku z zagrożeniem epidemią COVID-19?
W przypadku, gdy turysta odstąpi od umowy lub organizator turystyki rozwiąże umowę o udział w imprezie turystycznej i dokona przy tym pełnego zwrotu wpłat dokonanych przez podróżnego z tytułu imprezy turystycznej, to przedsiębiorcy turystycznemu przysługiwać będzie zwrot wpłat przekazanych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.
Jakie formalności należy dochować, aby otrzymać zwrot wpłat przekazanych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?
– przedsiębiorca turystyczny musi skierować wnioskek o zwrot wpłaty w terminie 60 dni od dnia odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy. We wniosku trzeba wykazać kwotę, która ma podlegać zwrotowi oraz dołączyć:
– dokumenty potwierdzające odstąpienie od umowy lub jej rozwiązanie,
– oświadczenie organizatora turystyki dotyczące daty, w których to odstąpienie lub rozwiązanie stało się skuteczne,
– korektę złożonej deklaracji wraz z wykazem umów, z których wynikają składki podlegające zwrotowi.
Pomagamy naszym Klientom odzyskać środki pieniężne z powodu odwołania imprezy turystycznej bądź odstąpienia od umowy. Reprezentujemy zarówno firmy z branży turystycznej, jak i konsumentów.